הופעת כאבים בעקבות לחצים וחרדות

הופעת כאבים בעקבות לחצים וחרדותבמאה ה-21, נראה כי הלחץ הוא מנת חלקם של רבים. ככה זה כשלוח הזמנים שלנו נוטה להיות עמוס במיוחד, כשההתמודדות שלנו במישורים השונים אינה פשוטה (למשל מבחינה כלכלית) ושקשה לנו לעיתים להאיט קצב ולהשאיר קצת זמן למנוחה לעצמנו. לכך ניתן להוסיף חרדות, הנחשבות לנפוצות בכל קנה מידה כיום. אנשים עלולים להיות חרדים מפני אלף ואחד דברים, כל אחד בהתאם לסיפור האישי שלו, מאפייניו הפיזיים ובהתאם לגורמים שונים.

מה שרבים לא יודעים הוא שלחצים וחרדות כוללים בחלק מהמקרים היבט חמור לא פחות, והוא כאבים הנגרמים בעקבותיהם. במאמר הבא נסביר לכם על מקור הכאבים האלו, ובעיקר נראה לכם שיש מה לעשות על מנת להפחית אותם משמעותית.

לחצים, חרדות, כאבים ומה שביניהם

כשמדברים על תסמיני הלחצים או החרדות, ממש לא בטוח שהכאב ידורג באחד המקומות הראשונים ברשימה. המונח הרלוונטי בהקשר הזה הוא "דחק", המשמש לתיאור תופעות דוגמת לחצים, סטרס ומתחים המשפיעים על האדם מבחינה נפשית – ולמרבה הצער עלולים להשפיע גם מבחינה גופנית.

כאשר האיזון הרגשי של האדם נפגע, כפי שעלול להתרחש לא פעם, התחושה הפיזיולוגית הכללית של הגוף עלולה להיפגע וכך גם האיזון. המשפט "נפש בריאה בגוף בריא" רלוונטי כאן יותר מאי פעם, ועלול לבוא לידי ביטוי באופנים שונים. כך למשל לחצים וחרדות מביאים בחלק מהמקרים לנשימה מהירה (היפרוונטילציה, "נשימת יתר"), אשר אחד מהתסמינים האפשריים שלה הם כאבים בחזה. כמובן שחשוב לוודא במקרה הזה שהכאב בחזה נובע מהלחץ ולא מבעיה אחרת שהאדם סובל ממנה.

דוגמא נוספת היא כאב ראש מתחי (Tension Headache), כאב ראש בעקבות לחץ וחרדה, אשר עלול להקרין מהגב, מהצוואר, מהעיניים ומקומות אחרים בגוף. כאבי ראש מתחיים הם "לוחצים", בדרך כלל דו צדדיים ובדרגת כאב קלה עד בינונית. הנקודה החשובה בהקשר הנוכחי היא שכאב ראש מתחי עלול להיגרם עקב מצבים נפשיים, דוגמת מתחים (הוא נפוץ במיוחד בשעות אחר הצהריים או הערב אחרי יום עמוס, לאחר בחינות וכן הלאה), חוסר שינה וכיוצא בזה. כתשעה מבין עשרה מקרים של כאבי ראש משתייכים לקטגוריה של כאב ראש מתחי, והמקור לא פעם הוא כאמור נפשי.

אז מה עושים?

הקשר ההדוק שעשוי להיות קיים בין לחצים, חרדות וכאבים מסביר מדוע ההתמודדות שלנו עם הכאב יכולה להתחיל משיפור המצב הנפשי וההרגשה האישית שלנו. כאשר האדם מקפיד על אורח חיים רגוע ככל האפשר, איזון רגשי ומנוחה יעילה ומספקת, קטנים הסיכויים שהוא יסבול מהתופעות שתוארו מעלה ומהתסמינים המזוהים איתן.

זהו לא מדע מדויק, מה גם שכיום מורכב עד בלתי אפשרי לנתק את עצמנו לעיתים מהסביבות הלחוצות או מהחרדות שמשותפים לרבים באוכלוסייה. עם זאת, ברור מדוע כן חשוב להקפיד על מצב נפשי תקין, שעשוי לשפר משמעותית את ההרגשה הכללית ולמנוע תסמינים דוגמת כאבים וצרות אחרות. זה לא פשוט, ולעיתים יש צורך בתהליכים פסיכולוגיים ארוכי טווח לפני שמתחילים לראות את השינוי שמצפים לו.

צורת פתרון אחרת מתבוננת בכאבים עצמם, ובאופנים השונים בהם ניתן להפחית אותם. כאן בדיוק משככי הכאבים הכלליים (בין אם כאלו שמצריכים מרשם רופא ובין אם לא) נכנסים לתמונה. הם יכולים לשפר בצורה דרסטית את התחושה האישית ומצב הכאב, גם אם המענה כאן הוא לתסמיני הבעיה ולא לשורש שלה.

פתרונות שונים מקשת הרפואה האלטרנטיבית, דוגמת דיקור סיני, שימוש בצמחי מרפא, רפלקסולוגיה או טווינא עשויים לשפר אף הם את המצב. הפופולאריות שלהם עולה פלאים בשנים האחרונות בקרב האוכלוסייה הרחבה.

דילוג לתוכן