תרפיה באמנות

תרפיה באמנותהתרבות של היום נראית כאילו היא נמצאת באופן קבוע תחת מגיפת לחץ וחרדה. הפרעות אלו משפיעות על אנשים רבים היום יותר מאי פעם. נושאי כסף ועבודה הם הגורמים המובילים למצבי לחץ, ומלווים במספר עצום של תופעות לוואי המשפיעות על מערכות פיזיות ופסיכולוגיות, ובמקרים חמורים התוצאה עלולה להיות התמכרות לאלכוהול או לסמים.

תרפיה באמנות מועילה באופן משמעותי להתמודדות עם לחץ ועיבוד רגשי. התמקדות אינטנסיבית בפעילות אמנותית מסייעת להקלת הלחץ ומאפשרת התמודדות באמצעות פתרונות יצירתיים. מאמר זה מסביר כיצד טיפול באמנות מסייע להתמודדות יעילה עם לחץ המשפיע על החיים.

אין צורך במילים – היצירה מבטאת את הרגשות

היבטים מסוימים מלחיצים של החיים עשויים להקשת את התקשורת לגביהם. אך תרפיה באמנות אינה דורשת מהמטופלים לבטא את המתח אותו הם חווים, ובמקום זאת מאפשרת להם להביע את מה שהם מרגישים ולשחרר את כעסם ואומללותם ללא צורך לבטא את רגשותיהם באמצעות מילים.

אין צורך אפילו להיות אמן כדי ליהנות מיתרונות אלו של טיפול באמנות. התוצאות האמנותיות של המאמצים הם משניים לעומת היתרונות הרגשיים אותם ניתן לקבל מהטיפול.

במהלך העיסוק באמנות, המטופל מגיע לתובנות לגבי הסיבה ללחץ ולחרדה שלו, ומסגל מודעות עצמית מוגברת לגבי מצבים המובילים ללחצים, ובסופו של דבר, הוא לומד למנוע מצבים המפעילים אצלו חרדה.

תרפיה באמנות יכול להתבצע בכל צורה ובכל מקום

תרפיה באמנות מעודדת יצירתיות וביטוי עצמי, תחושות שנוטות להיות מדוכאות במצבי חיים רבים. אך ניתן להשתמש בשיטה זו על מנת להתמודד עם הרגשות השליליים שחווים במקום העבודה. טיפול באמנות הוא צורה ניידת של טיפול, אותה ניתן לבצע לבד ללא תמיכת מטפל, למרות שמומלץ לעבור את התהליך בסיוע של מטפל מקצועי באמנות.

כלומר, במצבים בחיים המפעילים לחץ, מומלץ להקדיש מספר רגעים לציור, צביעה, או כתיבה, במקום לשקוע ברגשות השליליים. היצירה האמנותית מבטאת את הרגשות וכך ניתן להתגבר על לחץ, חרדה ודיכאון.

לימוד שיטות תרפיה באמנות

כדי שתרפיה באמנות תהיה יעילה באמת, מומלץ לקבל הדרכה ותמיכה של מטפל אמנות מקצועי. קיימות מספר שיטות טיפול באמנות אותן ניתן לנסות על מנת להשתחרר מהלחץ בפרק זמן קצר יחסית.

כתיבה

כתיבת הרגשות כתהליך טיפולי בפני עצמו. באמצעות עיצוב ויצירת ההיבטים החזותיים של הכתיבה, ניתן להירגע ולהפחית את תחושות הלחץ. בתום התהליך, רמות הלחץ יורדות וההשפעה מאבדת את כוחה.

ציור להתמודדות עם לחץ

מומלץ לצייר ולקצור את יתרונות הקלת הלחץ של תרפיה באמנות, באמצעות החופש ממבקר האמנות הפנימי. לעתים היצירה הסופית עלולה אפילו להפתיע את המטופל, אך ההשפעות האמיתיות הן הקלת הלחץ.

יצירת קולאז'

ניתן ליצור חומרים על נייר או קרטון, ולבנות יצירת אמנות חדשה הנקראת קולאז'. היצירה הופכת למשהו חדש, מרגש ובלתי צפוי.

תרגיל זה מעודד את היכולת להתנסות בכישורים חדשים ולבטא יכולות חדשות בצורה יצירתית בתחומים שונים בחיים. עם התרגול הקבוע, הביטחון עולה, הדימוי העצמי משתפר ובמקביל מופחתות רמות הלחץ והחרדה.

עיצוב יצירת אמנות אישית

תרפיה באמנות מתמקדת בשחרור רגשות הלחץ והחרדה. לכן כל שיטת עיסוק אמנותי ויצירה יכולה להתאים. אין נכון או לא נכון בתרפיה באמנות. אפשר אפילו ליצור צורות משורות של קיסמים מודבקים על קרטון ולטבול אותם בצבע, או לצבוע חוטי צמר ולארוג אותם לצורה מעוצבת.

כשמשתמשים באמנות ככלי טיפולי, ניתן להתחבר לצד האמנותי באישיות, אותו יש לכל אדם, ובכך לחזק את תחושות היכולת, הסיפוק, הרווחה הרגשית, וכמובן שחרור הלחץ.

היופי של תרפיה באמנות הוא היכולת לתרגל כל שיטה שמאפשרת את הקלת הלחץ והחרדה, כגון ריקוד, מלאכת יד או עיסוק בעיצוב. מומלץ לתרגל כל שיטה טבעית שמרגיעה את הלחץ, בהתאם לפרק הזמן אותו ניתן להקדיש לעיסוק האמנותי. אפילו עשר דקות של טיפול עצמי מכוון אמנות משפיע על שיפור איכות החיים ועל רמות הלחץ והחרדה.

התאמת טיפול נכון – יצירה והבעה, טיפול באומנות ועוד

אין דרך לדעת מהו הטיפול האפקטיבי ביותר עבורך או עבור היקיר שלך. יכול להיות כי דווקא טיפול תרופתי יכול להועיל עם המצב, אך לא תמיד תרופות מדכאות את הבעיה האמיתית. לכן, תמיד ההמלצה הרווחת היא לנסות קודם כל לפתור את הבעיה באמצעות טיפולים טבעיים שלא מצריכים נטילה של תרופה כלשהי. תרפיה באומנות היא בדיוק התשובה לכך.

איך תדעו איזה טיפול באומנות מתאים לכם יותר? ישנם כמה סוגים של טיפולים העובדים על הפחתת לחצים וחרדות ביניהם כפי שצוין בכתבה זו. אולם לעיתים בשל מבחר גדול מידי של טיפולים עלולים ללכת קצת לאיבוד. בקשר לטיפול הוא מרכז ארצי להתאמת טיפולים ביצירה והבעה, אומנות ועוד. ניתן להתקשר להתאמת טיפול או למלא את הטופס באתר.

שיהיה בהצלחה!

דילוג לתוכן