איך חרדה נבדלת מלחץ ומתח?

ההבדל בין לחץ, מתח וחרדהמצב דחק, שנקרא גם לחץ או מתח נפשי, הוא תופעה שונה אך קשורה בתופעות החרדה. כאשר אדם חווה מצבים קשים של לחץ, אין זה מן הנמנע כי בשלב מסוים יופיעו התקפי חרדה.

אך מה מבדיל בין השניים, וכיצד ניתן לזהות את מצבי הדחק לפני שמגיעים להתקפות חרדה ומצבים קשים אחרים? ישנה חשיבות קריטית במודעות לגבי מצב הדחק, השפעותיו על הנפש והגוף והגורמים להיווצרותו, על מנת שנוכל להתמודד כראוי ובזמן.

כיצד נוצרים מתחים ולחצים נפשיים בתצורת דחק?

דחק הינה תופעה אשר בה אדם נתון ללחצים רבים, באופן תדיר ולטווח זמן ארוך. אומנם כל אחד מאתנו חווה לחצים שונים בחייו, אך רובם קצרי מועד וחולפים. במצב דחק, הלחץ מתמשך ונפרש על פני תקופה ארוכה. זה יכול לקרות כתוצאה ממתחים משפחתיים, בעיות זוגיות, בעיות מיניות, בעיות כלכליות, וכן כתוצאה מעבודה מעמיסה עם דרישות רבות.

אצל כל אדם מצבי הלחץ ייראו שונים, וישפיעו באופן שונה. יש כאלו אשר מצב מסוים יהיה מלחיץ ובלתי אפשרי עבורם עד כדי התמוטטות, בעוד עבור אחרים מדובר בעניין מן השגרה היומיומית, דבר אשר הם יגיבו אליו באדישות. כך או כך, מדובר בתגובה הנפשית להתמודדות עם סיטואציה נתונה, אשר כל אדם מהווה משהו שונה לחלוטין.

כאשר ישנה חשיפה למצבים אשר מפורשים בקרב אדם מסוים כמלחיצים, מעיקים, דוחקים וקשים להתמודדות – אפשר לומר כי הוא נמצא במצב של לחץ כזה או אחר. הלחץ או המתח עלולים להתגבר ככל שהחשיפה למצבים אלו מתמשכת, וכמובן שכך במצבים אשר בהם אין פתרון קצר מועד. הלחץ מעמיס ומעמיס, מתווסף ומצטבר, עד אשר בסופו של דבר עלול להוביל את האדם למצב של קריסה המתבטא בהתקף חרדה.

מהו התקף חרדה וכיצד הוא שונה מלחץ ומתח?

התקף החרדה, כאמור, הינו תוצר של מצב נפשי מעמיס ביותר. כאשר הנפש אינה יכולה לשאת יותר, ומחשבות על כישלון, אי-הצלחה, עצבות, וכדומה מציפים את הנפש לצד לחצים קשים ביותר – אז הנפש יכולה להגיב בסוג של התקף אשר נותן אותותיו לא רק בממד הנפשי אלא גם בפיזי: קשיי נשימה ולחצים בחזה; קצב לב מהיר ולחץ דם גבוה; כאבי ראש, בחילות, הקאות; וקשיי שינה.

לעיתים המקור ללחץ הוא פיזיולוגי, ובמקרה זה יש לקבל ייעוץ ואבחון של רופא. אך התקף החרדה איננו ממקור בעייתי רפואי-פיזי, אלא ממקור נפשי כגון סטרס ומתחים אשר אינם מוצאים הרפיה.

במצב של חרדה, הגוף למעשה מתפרק בבת-אחת אך לפרק זמן מוגבל. בסוף ההתקף, המערכות נרגעות והגוף חוזר לתפקוד הן מבחינה פיזית והן מבחינה נפשית. אין זה אומר כי גורמי הלחץ או המתח נעלמו, ולמעשה סביר להניח כי ללא טיפול הולם האדם יחזור לאותה המציאות ואותם המצבים ללא שינוי. אלו ימשיכו להצטבר, להעיק, ללחוץ על נפשו עד להתקף החרדה הבא – אשר עלול להיות חמור או קשה יותר מקודמו.

חשיבות זיהוי מצבי לחץ בחיים להתמודדות נכונה

לא תמיד אנו מודעים, או עוצרים לחשוב על כך שאנחנו במצב של דחק. המתחים שאנשים חווים יכולים להתפרש כדבר נורמטיבי לחלוטין, ועם הסברים משכנעים וטובים, כגון "כולם עובדים קשה"; "אני זקוק להכנסה הנוספת"; "כל זוג עובר משברים וקשיים"; או " זה יעבור, זה עניין של זמן – רק צריך להתמודד"

אך במצבי לחץ אפשר לזהות כי משהו עובר עלינו: מחשבות טורדניות בלתי פוסקות, קשיים בהירדמות, קושי בלקחת הפסקה או מנוחה שבאמת מספקים רגיעה, אותות גופניים כגון דופק מהיר, לחץ דם גבוה, אולי בחילות תדירות או עצירות, כאבי ראש, מגרנות, וכדומה.

 

אולי יעניין אותך גם:

הילחם או ברח – על הקשר בין מערכת העצבים לבין לחץ וסטרס

דילוג לתוכן