לחץ דםהשאלה האם לחץ הדם מושפע ממצבי לחץ היא עניין אשר מטריד את הרופאים והחוקרים עד ימינו. בעוד ללא ספק ניתן לראות מצבים בהם לחץ הדם מושפע מסטרס, לא ניתן עדיין לענות בבירור על שאלות כגון – האם בכל מצב סטרס בהכרח יהיה שינוי בלחץ הדם? עד כמה? ומה קורה במצבים בהם מתמשך הסטרס לעומת מצבים בהם מדובר במצב דחק נקודתי? וכדומה.

עם זאת, מחקרים וכן רופאים אכן מצביעים על הסכנות האפשריות בגין לחץ דם גבוה הנוצר או מתקשר עם סטרס, ואף לגבי הסיכון האפשרי ללקות ביתר לחץ דם אשר עלול להתגבר כתוצאה ממצב סטרס מתמשך. בשל כך, ישנה חשיבות בתשומת לב למצבים הנפשיים וההשפעות הגופניות שלהם עלינו, במיוחד בעתות לחץ.

כיצד ניתן להסביר את השפעתו של סטרס על לחץ הדם?

ישנם לא מעט מחקרים על הקשר שבין סטרס לבין לחץ דם, אך עדיין לא נמצאה הוכחה חד-משמעית לכך כי סטרס בלבד יכול לגרום למצב של לחץ דם גבוה באופן מתמשך. עם זאת, כן ניתן לראות כיצד במצבים קיצוניים של סטרס לחץ הדם עולה, וזה מתקשר לתופעה המקושרת עם סטרס המכונה מצב לחימה או בריחה (Fight or Flight). במצב זה, הגוף נכנס למעיין מצב קיצוני של לחימה או בריחה מהמצב הקיים, וכלל המערכות מושקעות כולן בתמיכה במצב זה.

כאשר הגוף נמצא במצב של לחימה או בריחה השרירים נדרכים, לחץ הדם עולה, הדופק, קצב הלב, הנשימה, ולמעשה כל הגוף נכנס למצב של דריכות. לעיתים מדובר במצב קצר מועד, אך כאשר מצב הסטרס מתפרש על פני תקופה ארוכה, מתמשך ואינו מוצא מנוחה או רגיעה, תופעות גופניות כגון אלו ואחרות יכולות להשפיע באופן ניכר על תפקוד הגוף. למעשה, החוויה הינה של שחיקה, הנלווית אליה תחושות קשות של חוסר שינה, חוסר מוטיבציה, ועוד.

בנוסף לכך, סטרס יכול להוביל למצבים שונים של אכילת יתר או חוסר תאבון, עצבנות ורגזנות, צריכת משקאות אלכוהוליים, בעיות והפרעות שינה שונות, חוסר מנוחה כללית, וכדומה. מצבים אלו, ועוד רבים אחרים אשר יכולים לנבוע כתוצאה מסטרס, משפיעים על לחץ הדם ועל תפקוד מערכות שונות (כגון הלב).

הקשר בין הימשכות מצב הסטרס לבין בעיות לחץ דם

אומנם עדיין אין הכרעה חד-משמעית בנוגע לקשר בין סטרס לבין לחץ הדם, אך בעולם הרפואה ישנה נטייה לקשר בין השניים – ולו רק בשל הממצאים המחקריים אשר כן אוששו עד כה, ובשל הסכנה הפוטנציאלית במצבי סטרס ממושכים.

כאשר מצב הסטרס נמשך, והגוף והן הנפש אינם מוצאים מנוחה, מזור או רגיעה, יכולים להתרחש נזקים מצטברים לאורך זמן. בין הנזקים האפשריים ישנו הסיכון ליתר לחץ דם, התקפי לב, שבץ מוחי, וכן בעיות בריאות שונות ומזיקות כגון קריסת מערכות שונות. מעבר לסיכונים הגופניים, כמובן שישנם גם סיכונים נפשיים הקשורים בהחמרת המצב, דיכאון, מצבי חרדה והתקפי חרדה, ועוד.

לחץ הדם בהחלט עלול להיות מושפע ממצבי הסטרס המתמשכים, גם אם לא באופן רציף ומתמשך אלא לפרקים. אין זה מצב אשר בריא לגוף לאורך זמן, וגם לא לנפש. ההשפעות של הדחק ניכרות בגוף, והן יכולות להוביל למצבים קשים שונים בהקשר של תפקוד מערכת הדם והלב, ועל כן ישנה חשיבות להיות מודעים למצב הנפשי והגופני המתרחש בכם.

התמודדות עם סטרס מתמשך

על מנת להקל על הגוף והמערכות השונות, במיוחד ודווקא במצבי סטרס, חשוב למצוא דרכים לפרוק ולהפיג את המתחים השונים המצטברים בכם. ספורט או הרפיה, מדיטציה, טיפולים ברפואה משלימה (דיקור למשל), יוגה, פעילות אשר מהנה ומרגיעה אתכם, וכדומה.

מאחר והשפעות הסטרס כוללות תמורות בתאבון, מערכת העיכול ובכך גם בלחץ הדם, חשוב להקפיד על תזונה  נכונה ובריאה, לתת לגוף את המזונות הנדרשים על מנת לתפקד באופן המיטבי ביותר, וזאת באופן מסודר בארוחות מוקפדות. במיוחד במצבי לחץ אשר בהם ישנה נטייה לזלזל או לא להקפיד על תזונה בריאה, ודווקא בגלל ההשפעות הנרחבות על מערכות הגוף השונות ולחץ הדם, חשוב להקפיד על כך.

במקרה הצורך, יש גם להיעזר בגורמים מומחים מרפואת הנפש – פסיכולוג או פסיכואנליטיקאי – על מנת להתמודד עם הסטרס, להבין ולזהות את המניעים והגורמים המעורבים בו, ולהצליח להתמודד עמו כראוי מבלי לגרום לנזקים חמורים לגופכם.

דילוג לתוכן