על הקשר שבין מערכת העצבים לבין לחץ

לחץ מוגדר בעיני רבים כמצב נפשי. אלא שהלחץ עלול להשפיע לרעה על מגוון רחב של איברים ומערכות בגוף, כולל מערכת העצבים. במאמר הבא נציג את הקשר שבהחלט קיים בין לחץ, על סוגיו השונים, לבין תסמינים שונים הקשורים למערכת העצבים. התקווה היא שתבינו, דרך המאמר, מדוע עוד יותר כדאי לכם לשאוף לחיים רגועים ונטולי מתח ככל שניתן.

כיצד תחושת לחץ משפיעה על מערכת העצבים האנושית?על הקשר שבין מערכת העצבים לבין לחץ

לחץ, כידוע, מביא לשינויים שונים בגוף. המטרה של השינויים האלה היא לספק לגוף את מעטפת ההגנה הנדרשת עד אשר הסכנה תחלוף (גם אם בפועל, במקרים רבים לא מדובר בסכנה מוחשית וישירה). קצרה היריעה מלתאר כאן את כל ההשפעות האפשריות של הלחץ על הגוף, אולם במקרה של מערכת העצבים מדובר כאן בכמה שינויים הדורשים התייחסות.

מערכת העצבים היא אחת הנפגעות העיקריות וגם הראשונות במצבי לחץ, בין השאר מכיוון שמערכת העצבים האוטונומית עומדת בבסיס התגובה הגופנית ללחץ. מערכת זו מקבלת בפועל תפקידים חשובים הקשורים לוויסות פעולות שהאדם אינו מכוון באופן מודע, דוגמת קצב פעימות הלב, מערכת הנשימה או הזעה. במצבי לחץ, מערכת העצבים הסימפטמטית יוצרת תגובות לחימה באיום ובמצב החירום ("הילחם או ברח" – Fight or Flight), בין השאר בזכות האצת שחרור הורמוני הלחץ קורטיזול ואדרנלין. מבחינת מנגנון ההתגוננות של הגוף, הפרשת ההורמונים מיוחסת לשלב ההתחלתי של "האזעקה", בו מעלה הגוף את הדריכות שלו עם זיהוי אותו גורם מאיים.

השורה התחתונה היא שהורמונים אלו מסבירים חלק גדול מהתסמינים הגופניים שאנחנו מייחסים למצבי לחץ, דוגמת קצב פעימות לב מואץ, עלייה בקצב הנשימה, התרחבות של כלי הדם, עלייה ברמות הסוכר וכן הלאה. ברוב המקרים הגוף חוזר לעצמו לאחר שהלחץ חולף, אולם במקרים מורכבים וכאשר מדובר בבעיה חוזרת ונשנית – ייתכן מצב בו חלק מההשפעות שתוארו כאן תהפוך להיות כורח המציאות עבור האדם בתרחישים שונים.

לחץ כרוני או מתמשך משפיע על עוד איברים בגוף

מערכת העצבים כאמור אינה היחידה שעלולה להיפגע עקב מצבי לחץ. אם לוקחים בחשבון את המשפט הידוע לפיו "נפש בריאה בגוף בריא", הרי שמצבי לחץ עלולים להביא לשורה ארוכה של תסמינים שרצוי מאוד למנוע אותם מראש. תסמינים אלו רק מנציחים את הבעיה והופכים את ההתמודדות עמה למורכבת פי כמה. כאשר מדובר בלחץ כרוני, רשימת התסמינים האפשריים כוללת שיבוש פעילותה של המערכת החיסונית של האדם, עלייה בלחץ הדם עד למצב של יתר לחץ דם, התפרצות סוכרת ואף מצבים מסכני חיים דוגמת התקפי לב או שבץ מוחי. הרוב המוחלט של מקרי לחץ לא יגיעו למצב האדם, אולם זהו סיכון שחייבים לקחת בחשבון.

יש כיום לא מעט כלים שמסייעים לנו להפחית את ממדי הלחץ, ובכך להקטין את הפגיעות במערכת העצבים ובמערכות חיוניות אחרות של הגוף. יש כיום מגוון רחב של טכניקות הרגעה שכדאי להכיר, לרבות תרגילי נשימה, דמיון מודרך, מדיטציה, יוגה וכן הלאה. טיפולים נפשיים ואף פסיכולוגיים עשויים להקל גם כן על ממדי הבעיה.

אורח החיים של האדם משפיע בצורה משמעותית, ולכן השאיפה היא לשגרת חיים רגועה ככל שניתן (עם כל העובדה שעומס ומתח נראים מובנים מאליהם בעידן הנוכחי). אפילו התזונה של האדם עשויה להשפיע עליו באופן הזה, בין השאר באמצעות מאכלים המסייעים לחיזוקה של מערכת החיסון ולהפחתת לחץ הדם: פחמימות מורכבות, תפוזים וכן הלאה.

מקורות ולקריאה נוספת:
The sympathetic nervous system and blood pressure in humans: individualized patterns of regulation and their implications
Fight or Flight: The Sympathetic Nervous System – LiveScience

 

אולי יעניין אותך גם:

מה הקשר בין חרדה לבין התמוטטות עצבים?

דילוג לתוכן