בעיות וקשיי נשימה בעקבות לחץ וחרדה

לחץ נפשי, סטרס, חרדה ודחק, הם מצבים שליליים המשפיעים לרעה על בריאותנו הנפשית והגופנית כאחת. למעשה המילה "לחץ", בעיות וקשיי נשימה בעקבות לחץ וחרדה מתארת לבדה את הקשר בין המצב הנפשי לתפקודים הפיזיולוגיים, שכן לחץ הוא מונח פיזיקלי המשמש כאן בהשאלה, לתיאור מצב נפשי. לחץ וחרדה משפיעים על מערכת הנשימה ועל דפוס הנשימה ובמאמר זה נפרט אודות האופן שבו השפעה זו באה לידי ביטוי.

כיצד חרדה משפיעה על הנשימה שלנו?

התסמינים האופייניים להתקף חרדה באים לידי ביטוי לרוב בדופק מהיר, תחושת לחץ בחזה, פעילות מעיים מהירה (שיכולה להוביל לשלשולים), יובש בפה, הזעת יתר, רעידות, כאבים ועוד. כמו כן ההתקף יכול להוביל לקשיי נשימה ולקוצר נשימה. למעשה קוצר נשימה, חוסר אוויר ותחושת מחנק, הם מהתסמינים הנפוצים ביותר של התקף חרדה.

קשיי הנשימה המופיעים בזמן התקף חרדה, הם בין התסמינים המלחיצים ביותר שישנם. הסיבה לכך נעוצה בעובדה שיש בהם כדי לגרום לאדם הנמצא בהתקף חרדה, להאמין שהוא נמצא בסכנת חיים. זאת בזמן שמבחינה ריאלית, לא נשקפת לחייו כל סכנה ממשית. בנוסף קשיי הנשימה במקרים רבים מובילים בסופו של דבר לפנייה לחדר מיון.

השינוי בדפוס הנשימה בזמן התקף חרדה בא לידי בנשימות קצרות ושטוחות, בקצב מהיר מהרגיל. במצב כזה ישנו סיכוי להיפרוונטילציה, שעשויה לגרום למגוון תסמינים פיזיים נוספים כמו תחושת נימול בכפות הידיים והרגליים, תחושת ריחוף, ראייה מטושטשת או מעורפלת ועוד. כל התסמינים הנ"ל רק מגבירים את החרדה ומחמירים את קשיי הנשימה.

כיצד מתמודדים עם קשיי הנשימה בעת התקף חרדה?

להלן מספר טיפים שימושיים שיסייעו לכם להתמודד עם קשיי הנשימה בזמן התקף חרדה:

  • חשוב לזכור כי קשיי הנשימה הם תסמין של התקף חרדה בלבד וכי אין להם מקור גופני. הידיעה כי מדובר בתוצאה של תגובה לא פרופורציונלית של מערכת הנשימה לאיום לא ממשי, עשויה למנוע החמרה.
  • אם אתם במקום סגור ולא מאוורר, צאו החוצה או לכל הפחות פתחו חלון ועמדו לידו.
  • נסו להימנע מנשימות מהירות במידת האפשר ולנשום נשימות עמוקות ואיטיות כמה שרק ניתן: השאיפה היא לשאוף אוויר לפחות במשך כארבע שניות (דרך האף) ולאחר מכן להוציא את האוויר באיטיות במשך ארבע שניות לפחות (דרך הפה).
  • אם אתם לא מצליחים לשלוט על קצב הנשימה שלכם וחשים שהיכולת לבקר את הנשימות יצאה משליטתכם, נסו לכל הפחות לסגור את הפה ולנשום אך ורק דרך האף.
  • בזמן התקף חרדה, בדרך כלל המחשבות מתמקדות בגורם הנתפס כאיום. מטבע הדברים, ההתמקדות באיום ובקטסטרופה הממשמשת ובאה, רק מחמירה את עוצמת ההתקף ומקשה עוד יותר על הנשימה. אי לכך, מומלץ מאוד להסיח את הדעת מהאיום ולהסיט את המחשבות לכיוונים אחרים, מרגיעים יותר. כך לדוגמה מומלץ לדמיין שאתם בחברת אדם שאתם סומכים עליו ושדי בנוכחות שלו כדי להרגיע אתכם. כמו כן ניתן לספור לאחור מ-20, כשבכל מספר עליכם לדמיין למשל מאכל שאתם אוהבים לאכול, מקום שאתם אוהבים להיות בו, פעילות שאתם אוהבים לעסוק בה וכיו"ב.

 

ראו גם:

פסיכיאטר – כך פסיכיאטרים יכולים לסייע לסובלים לחרדות, סטרס ולחץ

טיפול בחרדות ללא תרופות – טיפול בחרדות בלי שימוש בכדורים

דילוג לתוכן