רפואה אלטרנטיבית לטיפול בלחץ וחרדה

לחצים וחרדות הם כיום מנת חלקם של רבים באוכלוסייה. אפילו אנשים שבאופן כללי נחשבים לרגועים עלולים להיות למצוא עצמם  רפואה אלטרנטיבית לטיפול בלחץ וחרדהבמתח נפשי גבוה בעידן בו אנחנו נמצאים במרוץ אינסופי, עובדים או לומדים שעות ארוכות, ניצבים בפני תקופות כלכליות לא פשוטות וצריכים גם למצוא זמן למשפחה ולפנאי מדי פעם. בתנאים האלו קשה להישאר רגועים לאורך זמן.

התוצאה היא שהביקוש לפתרונות שונים עבור לחצים וחרדות מתבקשים לא פעם. מעבר לפתרונות קונבציונליים דוגמת תרופות או ביקור אצל פסיכולוג, קיים כיום היצע רחב של פתרונות במסגרת הרפואה האלטרנטיבית.

טיפול בלחצים וחרדות על פי עקרונות הרפואה האלטרנטיבית

כיום קיימות נקודות זיקה שונות בין מתחים, לחצים, חרדות ובעיות נפשיות אחרות לבין הרפואה האלטרנטיבית. נקודת המוצא היא שרפואה משלימה כוללת בתוכה מגוון רחב של פתרונות אפשריים לכל בעיה שהסוג סובל ממנה, לצד פתרונות הוליסטיים יותר שאמורים להציע מענה מקיף לבריאות הגוף כולו, ולעיתים גם לבריאותה של הנפש. ההנחה של רבים בשדה המשחק האלטרנטיבי כיום היא שלחצים וחרדות עלולים להצביע על דבר מה כוללני יותר בגוף המצריך טיפול. במקום להתבונן בתסמינים קצרי הטווח ולנסות לטפל בהם, ניתן להתבונן על הגוף כמקשה אחת ולשפר בו מדדים שונים – כולל כמובן אלו הנפשיים.

זה מתחיל עם תוספי תזונה, צמחי מרפא ותמציות הומיאופתיות. לכל אחד מהמוצרים כאן יש אופן פעולה שונה, אבל ההנחה היא שהרכיבים הנמצאים בהם עשויים לתרום להרגעת האדם ולשיפור התחושה האישית שלו. החלק הארי של המוצרים מהסוג הזה מבוסס על רכיבים טבעיים לחלוטין, כך שאין בדרך כלל כל סיכון בנטילה שלהם. דוגמא מובהקת לכך היא הקאווה, צמח מרפא הנחשב לנפוץ ביותר כיום להתמודדות עם חרדות כיום. במקרה הזה מדובר דווקא בצמח מרפא שכן מצריך זהירות על רקע תחושת הנמנום שהוא גורם לה.

לעתים הפתרון עבור הנפש או הגוף ה"פצועים" מבוסס על מניפולציות שונות הנעשות עליה. טיפולים דוגמת דיקור סיני, טווינא (פיזיותרפיה סינית), שיאצו או רפלקסולוגיה עשויים לחולל בגוף תמורות חיוביות באמצעות תנועות מוגדרות, פעולות דוגמת לחיצה או מגע וכן הלאה. כאן יש חשיבות מכרעת לביצוע הטיפולים על ידי אנשי מקצוע שמנוסים ושבקיאים בשיטות הטיפול השונות, מכיוון שביצוע נכון של הטיפולים עשוי למקסם את היעילות שלהם פלאים.

אמנם אין הוכחות, אבל גם אין סיכונים

נקודה מרכזית שיש להתייחס אליה היא שרבים מהפתרונות המוצעים במסגרת הרפואה המשלימה, כולל לטיפול בלחצים ובחרדות, אינם מוכחים בצורה מספקת מבחינה מחקרית. עם זאת רבים טוענים שלמרות זאת, הפתרונות האלו הם שעשו עבורם את ההבדל לא פחות מאשר הרפואה הקונבנציונלית.

יתרון משמעותי אחר הוא שרוב הפתרונות מקשת הרפואה האלטרנטיבית – לפחות הפתרונות המקובלים הנלקחים בתשומת לב ועל פי הספר – לא אמורים לטמון בחובם סיכונים או תופעות לוואי משמעותיות עבור המשתמש. זאת כמובן להבדיל מתרופות ואמצעי טיפול קונבנציונליים אחרים, שעלולים בחלק מהמקרים ליצור סיכונים קצרי או ארוכי טווח עבור אלו הצורכים אותם.

בהמשך לכך ניתן לראות מגמה לפיה יותר ויותר רופאים מיישרים קו עם הפתרונות המשלימים וממליצים לשלב אותם עם אלו ה"מסורתיים" יותר (תרופות, טיפול פסיכולוגי וכדומה). ההנחה היא ששילוב מושכל בין פתרונות, המותאם לאדם ולממדי הבעיה שהוא סובל ממנה, עשוי להיות יעיל ומקיף יותר מאשר בחירה בפתרון בודד. כך למשל ייתכן שהדרישה תהיה לפתרון ארוך טווח ושורשי יותר לבעיה, דוגמת טיפול פסיכולוגי המנסה להבין את המקורות לה. לצד זה ישולבו אמצעים שאמורים לספק הקלה רגעית עבור התסמינים המאפיינים מצבים מהסוג הזה.

דילוג לתוכן